Een kijkje achter de schermen bij de verpleegkundige

In november 2023 is aan het team van Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond (VTRR) een nieuwe functie toegevoegd: de verpleegkundige. Deze functie is in het leven geroepen om de werkdruk van de vertrouwensartsen te verlichten. Op dit moment heeft VTRR twee verpleegkundigen in dienst. Wat doet een verpleegkundige bij Veilig Thuis en wat is het verschil met een vertrouwensarts? In dit kijkje vertelt Erna, een van onze verpleegkundigen, meer over haar werk.

Foto van Erna achter haar computer

Erna achter haar computer

De rol van verpleegkundige moet in de praktijk tot stand komen, dus het is voor Erna en haar collega nog pionieren. Een van de taken is om te ondersteunen bij werkzaamheden waar vertrouwensartsen niet aan toekomen. Erna: “Procesregisseurs kunnen ons, verpleegkundigen, benaderen met vragen over medisch-inhoudelijke zaken. Als aanvullende informatie nodig is, dan bellen wij met een huisarts, een specialist of andere professional uit het ziekenhuis. Dat is makkelijk omdat wij dezelfde taal spreken en eventueel aanvullende vragen kunnen stellen op medisch gebied.”

Specialistische blik

Bij meldingen van (vermoedelijk) geweld doet Veilig Thuis veiligheidstaxaties om vast te stellen in hoeverre er sprake is van een onveilige situatie en wat eventuele vervolgstappen zijn. Soms speelt daar ook medisch-inhoudelijke problematiek, bijvoorbeeld letsel of onderliggende ziektebeelden. In dat geval is nu de afspraak dat de procesregisseur contact opneemt met de verpleegkundige, die haar advies afstemt met de vertrouwensarts voor in het dossier. Erna: “Bij complexe casussen is er soms casuïstiekbespreking of een multidisciplinair overleg met meerdere professionals. Als er een medische component is, sluit naast de vertrouwensarts ook een verpleegkundige aan. Met name bij zorgproblemen breng je als verpleegkundige een weer andere blik mee.”

Extra taken

Er komen nu ook extra taken in beeld, die normaal gesproken niet bij een vertrouwensarts liggen, zoals het inzetten van een verpleegkundige bij monitoring. Een vertrouwensarts kijkt naar de impact van een diagnose op een gezin, terwijl een verpleegkundige op huisbezoek meer oog kan hebben voor omstandigheden die invloed hebben op de veiligheid. Bijvoorbeeld dankzij kennis van valpreventie: het signaleren van een los kleed. De betrokkenheid van een verpleegkundige blijkt ook zeer effectief als de samenwerking tussen mantelzorgers en hulpverlening niet op gang komt: “In één specifieke situatie ga ik nu wekelijks op huisbezoek bij een familie waar eerst sprake was van een onveilige situatie. Ik vraag hoe het gaat – en zie of dat klopt – en check of bepaalde hulpmiddelen er nog steeds zijn. Ook spreek ik hier de betrokken hulpverleners, zoals de huisarts, thuiszorgorganisatie en maatschappelijk werker. Dat geeft de betrokkenen vertrouwen dat de situatie daadwerkelijk verbetert. Dat is aanvullend op het werk van de vertrouwensartsen. We moeten nog wel vaststellen of dit past in het verpleegkundige takenpakket bij Veilig Thuis.”

Structurele veiligheid

Of er nóg meer werkzaamheden bijkomen, moet in de toekomst blijken. Mogelijk kan de verpleegkundige ook een rol vervullen in de regionale proeftuin, waarin we met ketenpartners onderzoeken hoe wij invulling kunnen geven aan de plannen van het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming. Erna: “In mijn eerdere werk heb ik helaas ook te maken gehad met situaties rondom (huiselijk) geweld. Als je als verpleegkundige mogelijk geweld signaleert, moet je de meldcode volgen en een melding doen. De werkwijze van Veilig Thuis daarna was mij onbekend. Nu denk ik mee over de veiligheidsafspraken die Veilig Thuis maakt op het medische aspect of vervul met mijn kennis een andere rol in het opheffen van acute onveiligheid en het toewerken naar structurele veiligheid. Ik vind het mooi dat al mijn kennis en ervaring nu samenkomt om deze taak te vervullen.”

Wat gebeurt er als je belt?

Stap 1

Wij luisteren naar je verhaal

Stap 2

Je krijgt advies

Stap 3

We zoeken samen hulp

Niet altijd is het meteen duidelijk wat er aan de hand is. Soms volgt er eerst onderzoek. Je kunt ons veilig bellen, 7 dagen per week, 24 uur én gratis. Bel 0800 2000.