Voor scholen en kinderdagverblijven

Als je werkt op een school, kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of als je op een andere manier met kinderen werkt – van leerkracht, intern begeleider, schoolleider, pedagogisch medewerker tot gastouder – ben je heel belangrijk voor kinderen. Omdat je ze bijna iedere dag ziet, vervul je een belangrijke rol in het opmerken als het thuis niet goed gaat.

  • Signaleren in het onderwijs: om het verschil te maken voor een kind en de ouders.
  • Zorgen over leerlingen: als je vermoedens hebt over huiselijk geweld of kindermishandeling. Wat kun je doen? En hoe?
  • Een melding maken of advies vragen: meld je zorgen over iemand waarmee je in het werk te maken hebt of bespreek eerst je zorgen over iemand waarmee je in het werk te maken hebt en de stappen die je kunt zetten om te helpen.

Veelgestelde vragen

 

Hoe kan ik een gesprek voeren met de ouders over mijn vermoedens? arrow

Het is lastig om een gesprek te voeren over geweld of kindermishandeling. Je wilt mensen geen angst aanjagen of de vertrouwensrelatie die je als beroepskracht hebt schaden. Tegelijk blijkt – ook uit onderzoek – dat het niet voeren van het gesprek ook vaak schadelijk is. Zoek contact met de aandachtsfunctionaris huiselijk geweld, kindermishandeling binnen jouw organisatie of bel met Veilig Thuis, zodat je het gesprek samen kunt voorbereiden en bespreken. Meer achtergrondinformatie vind je bij Zorgen over leerlingen.

Wanneer is iets een disclosure (en moét ik als leerkracht dus melden)? arrow

Een onthulling door een kind over fysieke mishandeling of seksueel misbruik, al dan niet met letsel, zien we als een disclosure. Het is in het belang van het kind meteen te bellen met VTRR, bij de telefoniste aan te geven om welke vorm van geweld het gaat en aangeven dat er sprake is spoed.

Waarom is het zo belangrijk om bij een disclosure meteen Veilig Thuis te bellen? arrow

Een kind met letsel naar huis laten gaan kan gevolgen hebben. Als letsel niet meteen beoordeeld wordt, kan informatie verloren gaan. Ook kan een kind vertrouwen verliezen in degene met wie hij of zij de zorgen deelt. Tot slot kan er ruis ontstaat door gesprekken die er na de disclosure (onthulling) met andere mensen zijn.

Veilig Thuis kan je je adviseren over de stappen die je moet nemen na een disclosure (onthulling) en je – als je daar behoefte aan hebt – coachen hoe je in gesprek kunt gaan met ouders. Wanneer doe je dat, wat vertel je ze, hoe houd je een goede band?  Maar ook: hoe vul je een meldformulier in? Ook kunnen we samen handelen als een situatie zo onveilig is, dat we direct het crisisteam moeten inschakelen.

Je kunt ook op deze website inhoudelijke informatie vinden over hoe je het contact kunt aangaan met ouders over vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Ook hebben we achtergrondinformatie over het contact met jongeren.

Kan ik VT anoniem bellen? arrow

Je kunt altijd contact met ons opnemen voor anoniem advies. We vragen wel naar je naam en functie omdat we het fijn vinden dat we weten met wie we bellen, maar die gegevens registreren we niet zonder overleg. Dat geldt ook voor de gegevens van de mensen over wie je advies vraagt.

Als het gaat om een melding heeft elke professional de verantwoordelijkheid om met de mensen over wie gemeld wordt te bespreken dat je meldt en waarom. Daarom kan een melding door een professional volgens de meldcode alleen maar bij hoge uitzondering anoniem gebeuren: alleen bij direct ernstig gevaar voor de melder of betrokkenen. Denk je dat dit het geval is, maak dan altijd gebruik van de adviesfunctie van VT.

Wat is de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling? arrow

De overheid heeft het basismodel meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling voor professionals opgesteld. Sectoren en branches hebben dit voorbeeld vertaald naar hun achterban. Vervolgens maken instellingen en organisaties op hun beurt een vertaling naar hun werkpraktijk: zij beschrijven wie welke stappen zet bij een vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld. De precieze invulling van de meldcode verschilt per beroepsgroep. Maar elke meldcode omvat dezelfde 5 stappen zoals opgenomen in het basismodel. Dat vergemakkelijkt de samenwerking tussen professionals en organisaties:

  1. De signalen in kaart brengen.
  2. Overleggen met een collega. Eventueel raadplegen van Veilig Thuis.
  3. Gesprek met de betrokkenen.
  4. Wegen van het huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Bij twijfels altijd Veilig Thuis raadplegen.
  5. Beslissen over zelf hulp regelen of melden.

Meer achtergrondinformatie over de meldcode vind je op de website van Augeo of bij je eigen beroepsverenging.

Je kunt ook de App Meldcode downloaden. De app is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en is speciaal voor beroepskrachten en medewerkers uit de kinderopvang (kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang en gastouderopvang) en het onderwijs (po, vo en mbo). De app is laagdrempelig en praktijkgericht.

Android – klik hier

IPhone – klik hier

Wat gebeurt er als je belt?

Stap 1

Wij luisteren naar je verhaal

Stap 2

Je krijgt advies

Stap 3

We zoeken samen hulp

Niet altijd is het meteen duidelijk wat er aan de hand is. Soms volgt er eerst onderzoek. Je kunt ons veilig bellen, 7 dagen per week, 24 uur én gratis. Bel 0800 2000.