Zorgen over leerlingen
Je maakt je zorgen over een leerling en hebt vermoedens over huiselijk geweld en/of kindermishandeling. Wat kun je doen? En hoe?
In de volgende situaties kan je advies vragen bij Veilig Thuis:
- Als je je zorgen maakt over een leerling, twijfels hebt of het goed gaat met de leerling of denkt dat er hulp nodig is voor een leerling.
- Als je zorgen wil bespreken met de ouders of met de leerling zelf en niet weet hoe dit moet.
- Als je twijfelt of er echt iets aan de hand is met de leerling.
Je kunt een vraag ook anoniem voorleggen aan Veilig Thuis. We leggen dan geen persoonlijke gegevens van de leerling vast. We vragen wel naar je naam en functie omdat we het fijn vinden dat we weten met wie we bellen. Die gegevens registreren we niet zonder overleg.
Hoe kun je het contact aangaan met ouders over vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling?
- Op de site van Augeo, een stichting die wil dat kinderen veilig en veerkrachtig opgroeien en daarom kennis bundelen over ingrijpende ervaringen, veerkracht en effectieve steun, vind je veel informatie over het bespreken van je zorgen met ouders.
- Bijvoorbeeld in dit online magazine.
- Ook kun je een meldcode informatiepakket aanvragen, met meer informatie over scholing.
Achtergrondinformatie over het contact met kinderen en jongeren
Vertrouwen ontstaat niet zomaar, daar is tijd voor nodig. Tijd waarin een kind kan ervaren dat het ook straks nog welkom is, wanneer het nu nog niet kan of wil praten. Tijd waarin je kan wennen aan het idee om iemand in vertrouwen te gaan nemen. Als het thema’s zoals huiselijk geweld en kindermishandeling bespreekt in de klas, geef dan ook aan hoe kinderen die hier mee te maken hebben altijd contact met jou of een andere vertrouwenspersoon in de school contact op kunnen nemen.
Schaamte en angst
Veel kinderen die te maken hebben met huiselijk geweld of kindermishandeling willen enerzijds graag dat de thuissituatie verandert, maar tegelijkertijd schamen zij zich voor wat er gebeurt en zijn ook angstig voor wat er mogelijk kan gebeuren als zij gaan praten.
Doorlopende behoefte aan informatie
Wanneer kinderen en jongeren eenmaal hebben besloten om de stap te zetten en met iemand te praten – of door de omstandigheden zijn gedwongen om iemand in vertrouwen te nemen, bijvoorbeeld wanneer het geweld thuis verergert of ook de veiligheid van broertjes of zusjes in het geding lijkt te komen – hebben zij een sterke en doorlopende behoefte aan informatie. Wie gaat, wat, wanneer doen met de informatie die zij hebben gegeven, en met welk doel? Voor zover de situatie het toelaat willen zij ook graag een stukje controle hebben. Bijvoorbeeld over het tempo waarin bepaalde stappen worden ondernomen.
Verantwoordelijkheid als professional
Heb je als professional het idee te moeten handelen, bijvoorbeeld omdat de situatie te onveilig is? Dan is het heel belangrijk dat je daarin je verantwoordelijkheid neemt. Dat geldt ook wanneer het kind daar nog over twijfelt of misschien angstig is voor wat er vervolgens gaat gebeuren. Het is dan ook heel belangrijk dat je dit met het kind bespreekt én blijvend betrekt bij wat er gaat gebeuren en waarom. Doe je dit niet, dan kan het vertrouwen van een kind ernstig geschaad worden. Het kan vervolgens lang duren voor een kind besluit opnieuw iemand in vertrouwen te nemen, waardoor het geweld soms jaren langer kan blijven voortduren.
Als je je zorgen maakt over een leerling en je wil hier iets in doen, begin dan bij het volgen van de meldcode en het afwegingskader.
Een melding maken of advies vragen: meld je zorgen over iemand waarmee je in het werk te maken hebt of bespreek eerst je zorgen over iemand waarmee je in het werk te maken hebt en de stappen die je kunt zetten om te helpen.